
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN TAHUN 4
DISEDIAKAN OLEH : NUR SYUHADAH BINTI OTHMAN
NO MATRIX
: JEF 120008
Matapelajaran :Pendidikan Seni Visual
Masa :9.30 pagi – 10.30 pagi
Bidang :Membuat
corak dan rekaan
Tajuk :Alam semulajadiku
Teknik :Cetakan
Bilangan murid :34 Orang
Kemahiran/tema :Menghasilkan cetakan alam semulajadi
menggunakan buah-buahan dan sayur-sayuran
Pengetahuan Sedia
ada:
1. Murid mengenali sayur-sayuran dan buah-buahan
1. Murid mengenali sayur-sayuran dan buah-buahan
Hasil
Pembelajaran :
Langkah 1 - Memerhati dan mengkaji jenis sayuran dan buahan
Langkah 2 - Memotong sayuran dan buahan pelbagai contoh seperti menegak , melintang
Langkah 3 – Mencetak corak dalam buahan dan sayuran dalam pelbagai susunan
Langkah 4 - Mempamerkan hasil kerja
Langkah 1 - Memerhati dan mengkaji jenis sayuran dan buahan
Langkah 2 - Memotong sayuran dan buahan pelbagai contoh seperti menegak , melintang
Langkah 3 – Mencetak corak dalam buahan dan sayuran dalam pelbagai susunan
Langkah 4 - Mempamerkan hasil kerja
LANGKAH/MASA
|
ISI PEMBELAJARAN
|
AKTIVITI P&P
|
CATATAN
|
Set Induksi
( 5 Minit)
|
Menyanyikan lagu bertajuk
“ Vegetables”
|
Guru meminta murid
untuk mendengar lagu terlebih dahulu.
Murid menyanyikan
lagu bersama-sama.
Guru mengaitkan set
induksi dengan pembelajaran hari ini.
|
Kecerdasan Pelbagai
Verbal linguistik,
inter/ intrapersonal muzik
|
Langkah 1
(15 Minit)
|
Menerangkan konsep
cetakan.
Membuat tunjuk
cara.
|
Aras 1
Memerhati dan
mengkaji jenis sayuran dan buhan yang mempunyai lapisan kelopak dan corak di
dalamnya yang menarik.
Guru menerangkan
definisi cetakan kepada murid.
Guru menerangkan jalinan
yang terdapat pada sayur kobis dan bawang.
Murid memerhatikan
jalinan yang terdapat pada sayur kobis dan bawang.
Guru membuat
langkah tunjuk cara untuk menghasilkan cetakan.
Guru mengarahkan
murid membentuk 5 kumpulan.
|
Kecerdasan Pelbagai:
Verbal linguistik
ABM/BBM
Hasil kerja guru,
kertas lukisan, warna air, berus warna , kobis,bawang dan pisau.
|
Langkah 2
(15 minit)
Langkah 3
(15 minit)
|
Menghasilkan
cetakan.
Menghasilkan
cetakan dengan pelbagai bentuk
|
Aras 2
Memotong sayuran
dan buahan dengan pelbagai contoh seperti : menegak, melintang
Aras 3
Membuat corak dalam
pelbagai susuna seperti:
Selang seli,
berjalur
Murid memotong
kobis dan bawang dengan pelbagai arah seperti melintang dan menegak
Murid menghasilkan corak
seperti alam hutan.
Guru membimbing
murid menghasilkan cetakan.
|
Kecerdasan Pelbagai
Kinestetik, KBKK :
Membanding beza dan menjana idea.
ABM/BBM
Surat khabar,
kobis,bawang pisau, kertas lukisan, warna air dan berus warna.
Nilai :
Keselamatan
Ketelitian
kerjasama
|
Langkah 4
(5 minit)
|
Peneguhan dan
penilaian
|
Aras 4
Mempamerkan hasil
kerja
Guru meminta murid
membentangkan hasil kerja masing-masing.
Guru menegaskan
nilai-nilai dalam menghasilkan karya.
|
Kecerdasan Pelbagai
Intra/
interpersonal, verbal linguistik
Nilai:
Keyakinan,
keberanian
|
Penutup
(5 minit)
|
Penutup
|
Murid menyanyikan
lagu secara beramai-ramai.
|
Kecerdasan pelbagai:
Muzik
|
No comments:
Post a Comment